Dag 4 - zonder filmpje

21 februari 2020 - Provo, Utah, Verenigde Staten

He allemaal,

Dag 4 is geweest en daarmee zijn de echte therapie dagen klaar. Het is een achtbaan die niet te beschrijven valt, ik doe hooguit een poging ;) Ze vragen er om de haverklap hoe t met je klachten gaat, zodat ze je niet te ver over je grenzen pushen en ook om te weten waar we aan moeten werken. Want juist de grenzen opzoeken en uitdagen is het doel van de week. Daarom kan het ook dat het al je klachten triggert. Bij mij zijn de klachten hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid het meest op de voorgrond gekomen. Klachten waar ik in Nederland steeds meer omheen geleefd heb, waardoor in eerste instantie de uitslagen van de scan ook niet allemaal gelijk herkenbaar waren en deze klachten ook niet heel erg meer. Maar gedurende de dagen vorderden werd het me steeds duidelijker hoe ik alles kon relateren aan mijn dagelijks leven. Na dag 2 is het met mijn lichtgevoeligheid steeds beter gegaan en inmiddels maak ik ook stapjes met geluiden. Ik praat veel meer (had dus o.a. woordvindingsproblemen), heb meer energie, loop veel sneller, kijk anders uit mn ogen volgens bobby.

Mijn klachten werden gedurende de week enorm getriggerd, maar ik merkte dat ze steeds milder werden en ook sneller weggaan als ik ze wel heb terwijl ik enorm uitgedaagd word. Het is heel bijzonder. Sinds die zware lichamelijke sessie gister is mijn lijf rustiger ook 's nachts (hartkloppingen zijn minder hard, minder snel en ademhaling is goed). Juist de cardio van de therapie zorgt ook ervoor dat je zenuwstelsel steeds beter op elkaar afgestemd wordt. Als het in de vecht/vlucht modus is, het makkelijk in de ontspannenmodus terecht komt. Want die is in de hersenen ook ontregeld. Zo merkte ik net ook na het douchen dat mijn hart niet als een gek bonkt, heel fijn! Dit moet je thuis nog zeker wel voortzetten.

Vandaag heb ik o.a. 2 keer cognitieve therapie gehad, dat is 2 keer een uur lang cognitieve en dubbeltaken doen die gericht zijn op concentratie, multitasken, werkgeheugen, langetermijngeheugen. Daarnaast op een groot bord op een halve balansbal en dan zo snel mogelijk allemaal lichtjes aantikken met allerlei opdrachten erdoorheen. Of op een ritme een patroon uitvoeren met een sensor (klap op je linkerschouder, rechterheup, linker voet, rechter heup), en dan ondertussen van alles cognitief moeten doen. Die therapeut zei dat ik echt enorm vooruit ben gegaan en ik het goed zal doen op de test morgen!! En het fijne is ook, je brein kan tenzij een nieuwe hersenschudding, niet meer achteruitgaan. Dat geeft zoooon gerust gevoel!!

Vandaag hebben we ook veel gericht op mijn duizeligheid. Die krijg ik vanaf t begin van mn eerste hersenschudding namelijk met wandelen en fietsen. Ik wilde namelijk een apparaat met de cardio weer proberen waar ik duizelig van werd en daaruit bleek nog wel dat dat veel triggert. Maar het ook steeds beter afzakt. Ik koop bij hun een apparaatje die aan de zijkanten van mijn hoofd moet en die trilt, voor mij aan mijn rechterzijde. Die heb ik gedurende de hele week ook al op daar. Dat helpt goed! ik merk meteen bij lopen dat mijn wereld (meer) stil is. En ook zeggen ze als ik in de komende maanden nog ergens last van blijf houden ze ook weer een Skype gesprek doen en mij als nodig doorverwijzen naar een fysio waar ze contact mee hebben in NL. Maar dat er onlangs in Nederland uit het onderzoek kwam dat er niks met mijn evenwichtsorgaan is, klopt dus niet..

Morgenochtend heb ik de scan en morgenmiddag de uitslag. Ben super super nieuwsgierig en heb enorm veel zin om van alles weer te gaan uitproberen!! En om verder te gaan oefenen. Want dat oefenen belangrijk is, is 1 ding wat zeker is. Je herstelt daardoor echt sneller.

Lang verhaal dit keer, maar ben weer flink moe (wel anders dan gister) en leek me handiger zo het verhaal te vertellen. Het is zoo veel ;)

Liefs!!

1. Monique:
    21 februari 2020
    Lieverd wat ben ik enorm blij voor jou!!! De wereld is meer leefbaar voor je geworden en wellicht daardoor je kwaliteit van leven ook. Fijn te weten dat deze interne upgrade blijvend is. Zo’n pak van je hart hè. Nou die van mij ook hoor! Je missie is geslaagd lieverd en kan alleen nog maar nog beter worden. Hoe fijn is dat!!!! Er rollen tijdens het typen tranen van dankbaarheid ❤️ LY
  2. Lotte:
    21 februari 2020
    Lieve inge,

Wat ben ik dankbaar om je via deze weg te kunnen volgen. Ik hoop dat ik je na deze weg ook weer mag vinden, ben altijd van je blijven houden, heel veel goeds daar en geniet. ♥️ Dikke kus, ook voor Bobby!